Projecten

Colorful plastic numbers scattered on a white surface, great for educational themes.

Reken emoties bij leerkrachten en leerkrachten in opleiding

In dit project onderzoeken we in hoeverre leerkrachten angst ervaren tijdens het rekenen en bij het geven van rekenlessen. Zowel leerkrachten in opleiding als ervaren leerkrachten doen mee aan het onderzoek. De resultaten geven inzicht in hoe vaak reken(onderwijs)angst voorkomt en welke factoren daarmee samenhangen. Dit project loopt van september 2024 tot en met midden april 2025. ​
Dusty chalk resting on chalkboard ledge creating educational atmosphere.

Reken emoties in de klas

In dit project onderzoeken we hoe emoties tijdens het rekenen zich uit bij leerkrachten in de dagelijkse onderwijspraktijk. We combineren vragenlijsten met observaties en taken in de klas om een beter beeld te krijgen van verschillende factoren die hierbij een rol kunnen spelen. Zo willen we beter begrijpen wat er gebeurt tijdens rekenlessen en welke rol emoties daarbij mogelijk spelen. Dit project loopt van september 2025 tot en met mei 2026. Lijkt het je leuk om mee te doen? Klik hier onder voor meer informatie, of laat een berichtje achter op de berichtenpagina. ​
Smiling girl with backpack in a classroom, standing in front of a chalkboard with math formulas.

Ontwikkeling van de wiskundige attitude van leraren in opleiding

In deze studie brengen we systematisch in kaart of en op welke wijze lerarenopleidingen basisonderwijs aandacht besteden aan 1) het bevorderen van een positieve houding ten opzichte van rekenen wiskunde (m.a.w., een wiskundige attitude) van hun studenten en 2) het ondersteunen van studenten bij het omgaan met de gevolgen van eventuele rekenangst. Docenten rekenen-wiskunde van verschillende lerarenopleidingen in heel Nederland worden geïnterviewd. De analyse biedt lerarenopleidingen aanknopingspunten om van elkaar te leren en biedt aanknopingspunten voor het ontwikkelen van interventies gericht op het bieden van ondersteuning aan studenten bij het omgaan met emoties rondom rekenen.
Vibrant collection of books on shelves for reading, research, and education.

Het ontwerpen en implementeren van een interventie in de lerarenopleiding ter ondersteuning van leerkrachten in opleiding die rekenangst ervaren

In deze studie ontwerpen we een interventie om studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs, oftewel toekomstig leerkrachten, te ondersteunen bij het omgaan met de gevolgen van eventuele rekenangst. Het ontwikkelen van de interventie vindt plaats in verschillende ontwerpcycli, waarbij uiteindelijk een interventie ontwikkeld wordt die zich zowel richt op alle studenten als onderdeel van het reguliere reken-wiskunde onderwijs op de lerarenopleiding, als op de individuele student.
Teacher instructing diverse students with magnetic letters on a classroom whiteboard.

De effecten van een interventie ter ondersteuning van de rekenangst van leraren in opleiding, over meerdere lerarenopleidingen heen

In deze studie implementeren we de in studie 4 ontwikkelde interventie op verschillende lerarenopleidingen. We onderzoeken het effect van deze interventie op de reken(onderwijs)angst van studenten in vergelijking met studenten die gewone lessen kregen in plaats van de interventie. We onderzoeken ook het effect van de interventie op de kwaliteit van de lessen die de studenten in basisschool geven. De resultaten geven inzicht in de effectiviteit van de ontworpen interventie met betrekking tot het ondersteunen van studenten bij het omgaan met de gevolgen van eventuele rekenangst.
note, note box, leaves, stack, multicoloured, notes, office accessories, save to list, write down, coloured, paper, memo, office, office supplies, office supplies, office supplies, office supplies, office supplies, nature, office supplies

Wil je meer te weten komen over ons onderzoek? Of lijkt het je leuk om samen te werken?