Updates & Bronnen

Updates

Op 21 en 22 mei waren wij aanwezig bij de jaarlijkse Panama Conferentie. Mara Otten, Madhuvanti Anantharajan en Michiel Veldhuis presenteerden hun onderzoek naar wiskundige attitude en rekenangst op de IPABO. Zij benadrukten hoe belangrijk het is om een positieve houding tegenover rekenen te ontwikkelen, zowel bij studenten als bij lerarenopleiders. Tijdens de presentatie werd besproken hoe aandacht voor wiskundige attitude en het verminderen van rekenangst kan bijdragen aan meer motivatie en plezier bij (toekomstige) leerkrachten. Ook deelden zij resultaten van interviews met lerarenopleiders en gaven een overzicht van hoe dit thema momenteel wordt opgepakt binnen lerarenopleidingen.
19 september 2025: Onderwijs meets onderzoek
Michiel verzorgde de openingskeynote tijdens de jaarlijkse Onderwijs meets Onderzoek-conferentie, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Wiskunde Leraren, SLO en de Universiteit Utrecht. Samen met ruim 70 vo-docenten, lerarenopleiders en onderzoekers wiskunde stond hij stil bij de onderzoeken naar “Wiskundige attitude en wiskunde-angst: hoe zit het nou?”. De vele reacties na afloop en tijdens de poster- en workshopronde lieten zien hoe sterk dit thema leeft binnen het onderwijs.
10 en 11 september 2025: Developmental Psychology Section Annual Conference
Romee en Brenda presenteerden in Londen hun onderzoek over rekenangst op de conferentie van de British Psychological Society. In het symposium spraken ook Carlo Tomasetto over rekenangst bij kleuters, Caterina Primi over rekenangst in een rekengame en Kinga Morsanyi over de relatie tussen de rekenangst van leerkrachten en die van leerlingen. Een mooie internationale samenwerking!
21 en 22 mei 2025: Panama Conferentie
Op 21 en 22 mei waren wij aanwezig bij de jaarlijkse Panama Conferentie. Mara Otten, Madhuvanti Anantharajan en Michiel Veldhuis presenteerden hun onderzoek naar wiskundige attitude en rekenangst op de IPABO. Zij benadrukten hoe belangrijk het is om een positieve houding tegenover rekenen te ontwikkelen, zowel bij studenten als bij lerarenopleiders. Tijdens de presentatie werd besproken hoe aandacht voor wiskundige attitude en het verminderen van rekenangst kan bijdragen aan meer motivatie en plezier bij (toekomstige) leerkrachten. Ook deelden zij resultaten van interviews met lerarenopleiders en gaven een overzicht van hoe dit thema momenteel wordt opgepakt binnen lerarenopleidingen.
4 april 2025: Samenkomst onderzoekers rekenangst
Op 4 april 2025 zijn we op de UvA in Amsterdam samen gekomen met onderzoekers uit heel Nederland die zich bezighouden met rekenangst . Deze bijeenkomst, georganiseerd door Brenda Jansen namens ons Consortium voor Onderzoek naar Rekenen en Emoties (CORE ), bleek een waardevolle stap richting meer verbinding en samenwerking binnen ons vakgebied. In korte pitches deelden de veertien deelnemers hun ervaringen en inzichten - ieder vanuit eigen onderwijsniveau, vakgebied en onderzoeksmethode. In kleine groepen doken we vervolgens dieper in op effectieve interventies en benaderingen.Het was inspirerend om te zien hoe elk perspectief, op z’n eigen manier, het belang van onderzoek naar rekenangst onderstreepte. We sloten de dag af met de gezamenlijke ambitie om elkaar vaker te treffen, kennis te delen en onze krachten te bundelen. Wil je er de volgende keer bij zijn, of ben je benieuwd naar meer informatie? Stuur gerust een berichtje! ​

Aanbevolen bronnen over reken- en wiskunde angst

Hoe help je leerlingen die uit angst onderpresteren voor wiskunde? En welke handvaten kun je bieden om je leerlingen vol vertrouwen te laten rekenen? In deze aflevering van Tussenuur met Noordhoff praat Brenda Jansen, onderzoeker en hoofddocent ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, met Nanda van Heteren over wiskundeangst. Een aflevering vol praktische tips en inzichten. ​