Ons Consortium
Wij zijn een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool IPABO. Samen doen wij onderzoek naar rekenemoties bij leerlingen, leerkrachten en leerkrachten in opleiding in het primair onderwijs. Met onze gedeelde expertise en passie voor onderzoek willen we bijdragen aan inzichten en handvatten die het rekenonderwijs kunnen verbeteren.
Brenda is universitair hoofddocent bij Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam. Ze geeft onderwijs aan psychologiestudenten in de bachelor en master. Haar onderzoek gaat over welke rol emoties en motivatie spelen bij het leren en dan met name bij het leren van rekenen.
Elske Salemink is hoogleraar Klinische Psychologie aan de Universiteit Utrecht, waar ze haar wetenschappelijke en klinische expertise combineert. Haar onderzoek richt zich op cognitieve en emotionele processen bij angst, depressie en dwangstoornissen. Daarnaast focust ze zich op onderliggende mechanismen zoals interpretatie- en aandachtsbiases.
Mara is docent-onderzoeker rekenen-wiskunde aan de Hogeschool IPABO. Ze geeft onderwijs aan pabo-studenten coördineert de Universitaire Pabo-opleiding. Als postdoc onderzoeker doet ze onderzoek naar emoties van (toekomstige) leerkrachten bij het leren en het onderwijzen van rekenen-wiskunde.
Michiel is associate lector bij het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde en universitair docent bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Zijn onderwijs en onderzoek gaan over de didactiek van rekenen-wiskunde en de uitwerking daarvan in het basisonderwijs en de lerarenopleiding. De rol van emoties bij het leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde, kan zowel in positieve en negatieve zin.
Madhu is docent-onderzoeker rekenen-wiskunde aan de Hogeschool IPABO. Ze geeft onderwijs aan pabo-studenten en is lid van het student Zorgteam van IPABO. Als postdoc onderzoeker doet ze onderzoek naar emoties van (toekomstige) leerkrachten bij het leren en het onderwijzen van rekenen-wiskunde.
Romee is promovendus bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam. Haar promotietraject richt zich op rekenangst en rekenonderwijsangst bij (toekomstige) leerkrachten. Ze onderzoekt hoe deze emoties samenhangen met rekenprestatiesen welke rol leerkrachten kunnen spelen in het voorkomen en verminderen van rekenangst in de klas.